رئیس مجلس ایران: ۱+۵ گام‌های عملی بردارد
نوشته شده توسط : hgu33

علی لاریجانی: مذاکرات با ۱+۵ تاکنون محصول مهمی نداشته است

مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران یک روز پیش از آغاز دور جدید گفت‌وگوها با نمایندگان گروه ۱+۵ وارد مسکو، پایتخت روسیه، شده‌اند.

خبرگزاری فارس صبح روز یکشنبه، ۲۸ خرداد (۱۷ ژوئن) گزارش داده است که هیات مذاکره‌کننده ایران به ریاست سعید جلیلی، نماینده رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی، وارد مسکو شده است.

گفت‌وگوهای ایران و نمایندگان گروه ۱+۵ درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران از فردا آغاز می‌شود.

گروه ۱+۵ با حضور نمایندگان کشورهای بریتانیا، آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان تشکیل شده است و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریاست این هیات را به عهده دارد.

دور پیشین مذاکرات ایران و ۱+۵ در روزهای سوم و چهارم خرداد (۲۳ و ۲۴ ماه مه) در بغداد برگزار شد.

'گام‌های عملی'

یک روز پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای در مسکو، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تاکنون "محصول مهمی نداشته است".

او از گروه ۱+۵ خواست تا در مسکو "گام‌های عملی" بردارند.

با این حال، او اضافه کرد: "برخی مسئولان روسیه ظاهرا با دبیر شورای امنیت سازمان ملل صحبت کرده و قول داده‌اند که وارد موضوعات اصلی در این زمینه شوند."

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، هفته گذشته در سفری یک‌روزه به تهران با مقامات عالی‌رتبه ایران درباره مذاکرات پیش رو گفت‌وگو کرد.

گزارش شد که سعید جلیلی، سرپرست گروه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران روز چهارشنبه، ۲۴ خرداد (۱۳ ژوئن)، در دیدار با آقای لاوروف از عملکرد کشورهای ۱+۵ ابزار تاسف کرده و گفته است که "راهبرد فشار علیه ایران، بی‌منطق و غیرقانونی" است.

با این حال، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، به آقای لاوروف در تهران گفت که جهت‌گیری هر دو طرف در این مذاکرات تاکنون صحیح بوده است.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران هم امروز به خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) گفت که روند مذاکرات هسته‌ای در مسکو "به پایبندی اعضا به توافقات و گفته‌های خود" بستگی دارد.

او گفت: "ایران بارها حسن نیت خود را در صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای به اثبات رسانده و باید امتیازات هسته‌ای خود را مطالبه کند."

آقای بروجردی اضافه کرد: "غرب تاکنون قطعنامه‌های غیرقانونی با اهداف سیاسی علیه ایران صادر کرده که ما نسبت به این اقدام شدیدا معترض هستیم و از حق قانونی خود کوتاه نمی‌آییم."

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که فعالیت‌های هسته‌ای خود را با اهدافی نظامی دنبال می‌کند.

ایران همواره این اتهامات را رد کرده است.

با این حال، اتحادیه اروپا و آمریکا برای تحت فشار گذاشتن ایران، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرده‌اند که جدیدترین دور آنها از روزهای پایانی ماه ژوئن (کمتر از دو هفته آینده) اجرایی خواهد شد.

گزارش شده است که لغو این تحریم‌ها از محورهای مذاکرات ایران و ۱+۵ است.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران هم بر ضرورت توجه به مسائل اقتصادی در ارتباط با مسائل هسته‌ای ایران تاکید کرده و گفته است: "اگر می‌خواهیم پایداری ملت‌مان در مسائل منطقه‌ای و هسته‌ای ترسیم شود، باید روی مسائل اقتصادی داخل کشور کار کنیم."

او گفت: "نباید وضع اقتصادی به گونه‌ای باشد که به دنبال هر خبر و هر مذاکره‌ای اقتصاد کشور دچار تلاطم شود و اگر این اتفاق می‌افتد، به دلیل عدم برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه است."





:: برچسب‌ها: فوتبال , خانواده , پاییز ,
:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: